- ۱ نظر
- ۲۹ ارديبهشت ۹۶ ، ۲۰:۰۵
اولین قدم برای یادگیری هر برنامه ای آشنایی با محیط برنامه هستش که در فارسی به اون آموزش جامع می گویند
در آموزش های انگلیسی هم بهش Introduction می گویند. ( البته به معنی معرفی کردن و ... هستش )
آموزش جامع برای برنامه های تری دی به زبان فارسی موجود هستش ولی گاهی بعضی ها سو استفاده می کنند و یک آموزش جامع رو مثلا 20000 تومان یا بیشتر میفروشن. اگر شما یک آموزش جامع ارزون مثلا 5000 تومان پیدا کردید بخرید. ولی حتی اگر آموزش فارسی رو دیدید یا ندیدید باز هم این آموزش هایی که معرفی می کنم رو دانلود کنید یا بخرید.
حالا من برای برنامه تری دی مکس این آموزش ها رو معرفی می کنم:
بهترین آموزش ها برای تازه کار ها و حتی حرفه ای ها آموزش های سایت دیجیتال توترز هستش. چون حالت ورک فلو داره. یعنی آموزش تمام کارهایی که برای ساخت مثلا یک ماشین لازم هستش رو نشون شما میده و توضیح میده. آموزش های سایت سی جی توت پلاس هم برای تازه کارا و سطح متوسط خوبه.
خوب برای یادگیری آموزش جامع و محیط تری دی مکس این آموزش ها رو ببینید:
Lynda - 3ds Max 2017 Essential Training
Digital Tutors - Introduction to 3ds Max 2015
( الان ورژن تری دی مکس 2016 موجود هستش. مهم نیست که این آموزش برای ورژن 2015 هستش یا پایین تر. چون همه ورژن ها شبیه هم هستند. همین آموزش از دیجیتال توترز برای مکس 2017 هم اومده. میتونید در کناراین اون رو هم دانلود کنید ببینید. ولی فکر کنم این بهتر باشه. همین 2015 )
خوب حالا ما فرض می کنیم الان شما با محیط تری دی مکس آشنا شدید.
یک سری سایت خارجی هستند که آموزش های خیلی خوب و
ساده ای برای تازه کارها و سطح متوسط دارند مثل:
cgi.tutsplus.com
hongkiat.com
Tutorialized.com
GoodTutorials.com
3dm3.com
خوب الان شما مثلا مدت یکی دو ماهی هستش دارید با این آموزش های سایت های ذکر شده سر کله میزنید و یکمی دستتون راه افتاده. و متوجه شدید که به تری دی واقعا علاقه دارید؟ یا فکر می کردید علاقه دارید ؟ حالا میریم سراغ آموزش های قوی تر و بهتر. این آموزش هایی که نام خواهم برد خیلی خوب هستند چون من می تونم بگم 95% آموزش های خارجی رو تماشا کردم پس آموزش هایی رو به شما معرفی می کنم که وقت و پول شما حروم نشه.
می تونید اونها رو از سایت های ایرانی دانلود کنید. و یا تو سایت CGPeers.com عضو بشید و تورنت اش رو دانلود کنید و یا بخرید. ولی دانلودش با اینترنت شبانه به صرفه تر هستش . اگر هم خواستید بخرید دونه ای نخرید. بعضی سایت ها یک آموزش رو به قیسمت 6000 7000 تومان میفروشن. ولی شما می تونید پک های آموزشی رو که در آنها مثلا 20 یا 30 عدد آموزش هستش رو 30 40 هزار تومان بخرید. پس مواظب باشید. اگر قبل از خرید هم با من به وسیله پیغام خصوصی در سایت مصطفی تری دی مشورت کنید بهتر هستش. بهترین کار این هستش که شما فعلا تمرکز خودتون روی مدلینگ بزارید. بعدا که در مدلینگ قوی شدید سراغ متریال سازی تکسچرینگ نورپردازی و بقیه چیز ها میریم. البته بعضی آموزش ها در حین مدل سازی بقیه چیز ها رو هم به شما یاد میدن ولی فعلا تمرکز ما روی مدلینگ هستش.
شما چند حالت می تونید آموزش ها رو ببینید:
1.آموزش رو ببینید. بعد از هر قسمت یا بعد از کل قسمت ها سعی کنید مثل اون رو بسازید که چون تازه کار هستید این روش پیشنهاد نمیشه.
2.آموزش رو ببینید و همینطور که می بینید باهاش بسازید. این روش وقت گیر هستش ولی خوب می تونید مثلا آموزش رو ببینید و هر 20 30 ثانیه یا چند دقیقه یک بار مثل اون رو انجام بدید و یک نکته مهم. از خودتون انتظار نداشته باشید که الان 100% مدل شما مثل اون بشه و یا همون بار اول بتونید هر کاری اون می کنه شما هم بکنید. بعد از اینکه مثلا چند تا آموزش رو انجام دادید و سطح مدلینگتون رفت بالا حالا شروع کنید چیزهای دور ور خودتون رو بسازید یا مثلا ایده هاتون رو که در طراحی روی کاغذ کشیدید رو مدل کنید. خوب وقتی شروع به این کار بکنید مثلا میخواهید یک میز کامپیوترتون رو بسازید یکدفعه میبینید که نمی تونید و براتون سخته. این عادی هستش. همین که شما این کار رو انجام بدید و تمرین کنید و سعی کنید اون رو بسازید یواش یواش قادر به انجامش میشید. پس عجله نداشته باشید.
وقتی شما پای کامپیوتر کار می کنید مخصوصا تری دی کار اعضای بدنتون مثل انگشتاتون چشم ها گردن و ... خیلی ازشون استفاده میشه و بهشون فشار میاد. پس هر 1 ساعت 15 دقیقه به خودتون استراحت بدید اگر نمی خواهید پس فردا تونل کارپ و یا انواع درد و مرض ر و بگیرید. به نظرم تو روز هم بیشتر از 4 5 ساهت پای تری دی نشینید.
بعضی از آموزش ها اسمش شبیه هم هستش و فقط فرقشون خیلی کم هستش مثلا
Introduction to lighting
Introduction to lighting 3ds max 2009
این 2 آموزش با هم فرق داره. پس به عنوانی که من معرفی کردم حتما دقت کنید.
Digital Tutors - Introduction to Modeling in
3ds Max 2009
Digital Tutors - Modeling Interiors in 3ds Max
Digital Tutors - Mixed Modeling Techniques in 3ds Max
Digital Tutors - Introduction to Modeling in 3ds Max 2012
Digital Tutors - Introduction to Modeling in 3ds Max
Digital Tutors - Modeling Sci-Fi Weapons for Games in 3ds Max
Digital Tutors - Hard Surface Modeling Workflows in 3ds Max
Digital Tutors - Modeling and Rigging a Hydraulic Crane in 3ds Max
Digital Tutors - Creating Concept Vehicles in 3ds Max
Digital Tutors - Creating Stylized Females in 3ds Max
Digital Tutors - Character Modeling Concepts in 3ds Max
Digital Tutors - Enhancing Automotive Design Concepts in 3ds Max and Photoshop
Digital Tutors - Automotive Modeling in 3ds Max 2015
این یکی برای مایا هستش. ولی شما دانلود کنید ببینید. چون شبیه هم هستند مشکلی نیست پس. میتونید همین کارها رو تو مکس هم انجام بدید. کمک خیلی زیادی به مدلینگتون میکنه .
Digital Tutors - Professional Tips for Modeling Complex Shapes Part 1 2 3 4
Grant Warwick - Hard Surface Modeling
سایت Eat3dیک آموزشی داره که یک بولدوزر جنگی با جزئیات فوق العاده بالا رو مدل می کنه
عنوان این آموزش The Dozer - Part 1 . البته سرعت ویدئوش خیلی بالاست و باید روی آهسته بزارید ولی یکی از بهترین آموزش های مدلینگ هستش. توجه کنید که این آموزش رو بعد از آموزش های ذکر شده ببینید.
خوب حالا ما فرض می کنیم الان شما تو مدلینگ خیلی پیشرفت کردید. حالا باید متریال سازی و همینطور تکسچرینگ آنرپینگ رو یاد بگیرید.
chameleon-drg.com
سایت دیجیتال توترز
Digital Tutors - UV Mapping Workflows in 3ds max
Digital Tutors - UV Mapping Techniques for Games in 3ds Max
سایت سی جی توت پلاس آموزش
An Introduction To UVMapping In 3d StudioMax Using The Unwrap UVW Modifier
سایت لیندا
Mastering UVW Mapping in 3ds Max
خوب حالا یکی از بحث های مهم تری دی بحث متریال سازی و رندر و نورپردازی هستش. که قرار شد موتور V-ray رو کار کنیم. پس ساخت متریال هایی هم که یاد خواهیم گرفت برای همین موتور خواهد بود. ( چون هر موتور رندر متریال های مخصوص خودش رو داره.)
بهترین آموزش برای ساخت متریال های وری سایت ویسکوربل هستش که این عنوان هاش خیلی خوب هستند
Viscorbel - Creating V-ray Materials Volume 1 2 3
Viscorbel - Creating Old’N’Dirty V-ray Materials
Viscorbel – V-ray interior Lighting
Viscorbel – Exterior
Viscorbel – Kitchen Deluxe
Viscorbel – Classic Furniture
Viscorbel – The tower
Digital Tutors - Creating Exterior Visualizations in 3ds Max
Digital Tutors - Creating Interior Visualizations in 3ds Max
VisCorbel - Vray Studio Lighting
V-Ray 3.0 for 3ds Max Essential Training
Grant warwick - mastering v-ray
خوب تا اینجا شما با این آموزش ها قادر هستید که مدلی رو بسازید. بهش متریال بدید. نورپردازیش کنید و رندرش کنید.
یک کاری که تری دی کار ها بعد از ساختن کارهاشون می کنند این هستش که کارشون رو تو فتوشاپ خوشگل تر می کنند. یعنی با تغییر کنتراست و اضافه کردن یک سری افکت کارشون رو خیلی جذاب تر و حتی گاهی واقعی تر می کنند که به این فرایند پست پروداشکن میگن. شما با یک سرچ تو سایت های ایرانی یا خارجی می تونید آموزش های پست پرو داکشن خوبی پیدا کنید. حتی تو امضای خودم یک نمونه هستش که هم ساده هستش و هم مفید و کاربردی.
آموزش فارسی ریگینگ که تو سایت مصطفی تری دی از دوست عزیزمون آقای محمد ذاکری فصل اولش منتشر شده.
Digital tutors - Introduction to Character Rigging in 3ds Max
Digital tutors - Character Rigging for Production in 3ds Max
Digital tutors - Introduction to CAT in 3ds Max
Digital tutors - Advanced Character Rigging in 3ds Max
Digital tutors - Rigging and Animating a Game Boss in 3ds Max
Digital tutors - Introduction to Animation in 3ds Max 2009
12 Principles of Animation in 3ds Max
البته بحث انیمیشن خیلی وسیع هستش و تو سایت دیجیتال توترز آموزش های زیادی داره که باید حتما ببینید.
خوب الان ما فرض می کنیم شما تری دی مکس رو مدت 1 2 سالی میشه کار می کنید و به سطح خیلی عالی ای رسیدید. حالا برای اینکه بتونیم جزئیات بیشتری به مدل های خودتون بدید مثلا فرض کنید یک آدم ساختید و خوب برای اینکه صورتش جزئیات و چین و چروک داشته باشه به برنامه دومی که مخصوص دادن جزئیات زیاد و ساخت اجسام خیلی سخت هستش نیاز دارید.
Zbrush و Mudbox
معمولا برنامه زبراش بیشتر طرفدار داره و حتی تو ایران هم همه بیشتر از این برنامه استفاده می کنند. و وقتی شما احساس کردید تو تری دی مکس حسابی از نظر مدلینگ به سطح خوبی رسیدید. وقتشه که این برنامه رو هم یاد بگیرید. برنامه زبراش یا مادباکس می تونند هرچیزی که شما تو مکس میسازید رو بسازن با جزئیات فوق العاده بالاتر. ولی بحث رندرینگش خیلی قوی نیست ( البته بعضی ها رندر های خیلی خوبی باهاش میگیرن ) ولی معمولا طرف یک مدل رو تو مکس میسازه و یا نه از اولش تو زبراش میسازه و برای رندر به مکس یا برنامه های دیگه میاره و رندر می کنه.
بعضی ها فکر می کنند اگر مثلا چندین برنامه یا پلاگین رو بلد باشند خیلی خفن هستند و حرفه ای. در صورتی که اگر به کارهای این دوستان نگاه کنی از سطح خیلی بالایی برخوردار نیستند . علتش هم این هستش که شما برای اینکه تو یک برنامه به سطح خیلی بالایی برسی حداقل 2 3 سال زمان نیاز داری. پس من از شما دوست عزیز خواهش می کنم که فقط روی 3 فوقش 4 تا برنامه مانرو بدی
مثلا برای برنامه اصلی تری دی مکس مایا بلندر
برای ادیت تکسچر ها که فقط فتوشاپ
برای جزئیات مدل ها و یا مدل سازی های اجسام سخت زبراش یا مادباکس
برای رندر منتال ری یا وری یا بقیه موتورهای رندر
قبل از اتمام این مقاله این رو باید به شما دوستان بگم که یک تری دی کار به یک بانک تکسچر نیاز خواهد داشت. یعنی مثلا فرض کنید الان یک خیابان ساختید و نیاز به بافت آسفالت دارید؟ خوب از کجا میارید؟ بهترین کار این هستش که تو سایت Textures.com عضو بشید و این سایت هر روز اجازه دانلود 15 تکسچر رو به صورت رایگان به شما میده. پس کاری که می کنید این هستش یک فولدر تو یکی از درایو های کامپیوترتون ایجاد می کنید به اسم تکسچرز. بعد یک فولدر درست می کنید مثلا به اسم آسفالت. بعد هر روز از این سایت تکسچرهای آسفالت رو دانلود می کنید و درون اون میریزید. و بعد نوبت به تکسچرهای دیگه میرسه مثل آجر چوب و ..... اینطوری بعد از چندین ماه یک بانک تکسچر در زمینه های مختلف دارید که در پروژه هاتون به کارتون خواهد اومد.
freestocktextures.com
textureking.com
و ...
از گوگل هم می تونید کمک بگیرید و دنبال تکسچر مورد نظرتون بگردید.
دنیای تری دی خیلی بزرگ و فرار هستش و نیاز به پشت کار و تمرین خیلی زیادی داره و اینطوری نیست که شما 2 تا دکمه بزنی و یک چیزی ساخته بشه. پس عجله نداشته باشید و به خودتون زمان بدید.
ممکنه خیلی جاها جا بزنید و تسلیم شید ولی اگر صبر داشته باشید قول میدم یک روز به یکی از بهترین هنرمندان تری دی ایران و شاید جهان تبدیل بشید.
تمرین آموزش صبر تمرین آموزش صبر تمرین آموزش صبر راز موفقیت شماست.
و یک نکته مهم دیگه اینکه هیچ وقت دست از آموزش دیدن برندارید. حتی آموزش های ساده رو بهم ببینید. گاهی آموزش های ساده هم یک نکته و ترفندی به شما یاد میدن که بهش برنخوردید یا بلد نبودید. و در کنار این آموزش ها می تونید در سایت یوی توق و یا سایت ویمو هم آموزش های خوبی ببینید.
خوب این مقاله به پایان رسید. امیدوارم که مطالب این مقاله برای دوستان تازه کار مفید واقع شده باشه. سوالی چیزی داشتید
می تونید تو سایت مصطفی تری دی و یا مجید آفلاین به من پیغام خصوصی بزنید. خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم.
این هم عکس من بعد از اتمام این مقاله
خوبید؟ چه خبر؟ خوب من بعد از اینکه دیدم فیلم اخراجی ها میتونه شماره 1 2 3 داشته باشه منم تصمیم گرفتم مقاله یاد گیری تری دی رو شماره 2 رو بسازم =))
خوب جدا از شوخی دیدم خیلی از دوستان دوست دارند برنامه زبراش رو یاد بگیرند. ولی نمی دوند چه آموزش هایی باید ببینند و یا چه آموزش هایی نباید ببینند. چون خیلی از آموزش ها هستش که شما هزینه می کنید میخرید و یا دانلود می کنید و میبینید که مالی نیست و محتوای آموزشی خوبی نداره و یا ارزش اینقدر هزینه کردند رو نداره. خلاصه گفتم یک مقاله ای بسازیم دور هم باشیم دیگه. من تقریبا همه آموزش های زبراش رو دارم و یک نگاه اجمالی بهش انداختم. پس آموزش هایی رو به شما معرفی می کنم که واقعا به درد بخور باشند. پس بیاید شروع کنیم.
به نظر من قبل از اینکه زبراش رو شروع کنید. حتما تری دی مکس یا مایا رو یکی دو سال یاد بگیرید. بعدا سراغ این برنامه بیاید. مخصوصا نورپردازی و رندر.
حالا چرا ؟
1.ماشین و بعضی چیزا مدلش آسون تر هستش تو اونها میشه مدل کرد اینجا جزئیات داد
2. برای رندر انیمیشن یا تک فریم و نورپردازی باید از مکس و مایا استفده کرد
3.برای ریگ کردن کاراکتر و اسکین کردن ( یعنی استخون بدید که بشه انیمیشنش کرد ) باید از مکس و مایا استفاده کرد.
4.برای ساخت استودیو باید از مکس و مایا استفاده کرد
5.برای آنرپ هم گاهی باید از مکس و مایا استفاده کرد
و .....
ببینید ما تو برنامه های تری دی مثلا مثل مکس مایا و ... یک سری محدودیت هایی داریم. مثلا فرض کنید یک آدم ساختیم. حالا میخوایم ماهیچ هاش رو تو تری دی بسازیم یا مثلا میخوایم چین و چروک روی صورت پیشنای رو درست کنیم ؟ و یا میخوایم یک موجود خیالی پر از جزئیات سوراخ چاله چین و چروک یعنی خلاصه جزوئیات فوق العاده بالا بسازیم. اینجاست که به یک برنامه دوم کمکی نیاز پیدا می کنیم. و این عمل رو تو برنامه هایی مثل Zbrush modo mudbox می تونیم انجام بدیم.
این برنامه ها میشه گفت مثل مجسمه سازی میمونند . یعنی شما هرچیزی رو قادرید باهاشون بسازید.همشون هم تقریبا یکی هستند. یکمی امکاناتشون و محیطشون با هم فرق داره. مثلا مادباکس و مودو هردو شبیه مکس و مایا میشه گفت هستش تقریبا. ولی زبراش یک محیط کاملا متفاوت و جذابی داره.
خوب در انتخاب یک برنامه مهمترین چیز اول از همه علاقه به محیط اون برنامه هستش. به نظر شخصی من محیط زبراش خیلی خوش فکرانه طراحی شده و فوق العاده برنامه ی جذابی هستش. من انتخاب رو اینجا در اختیار شما میزارم. چون شما باید تصمیم بگیرید چه برنامه ای دوست دارید یاد بگیرید
( بیخود کردی میای زبراش یاد میگیری. زوری هستش من کاراته کارام هی های هوی بیا جلو اگر راست میگی )
مورد دوم در انتخاب یک برنامه این هستش که شما باید ببینید آیا برای این برنامه آموزش به حد کافی موجود هستش ؟
خوب همانطور که همه شما عزیزان می دونید سایت دیجیتال توترز بهترین سایت در ارائه عناوین آموزشی برای برنامه های مختلف هستش. و فکر نمی کنم اینجا کسی باشه بگه من یک آموزش از این سایت ندیدم و خودم تونستم به سطح حرفه ای برسم ؟ کسی هست اینجا؟ تو هستی؟ صداش رو درنیار. مارو ضایع نکن..... برو اون عقب بشین. برو عمو جون.
پس بزارید به سایت دیجیتال توترز یک نگاهی بندازیم و ببینیم از بین این 3 برنامه چند آموزش برای هرکدوم از این برنامه ها ارائه داده اند.
Zbrush Mudbox Modo
51 عنوان آموزشی 60 عنوان آموزشی 238 عنوان آموزشی
خوب پس همانطور که میبینید؟ زبراش آموزش های بیشتری داره و یادگیریش سریع تر و راحت تر خواهد بود و شما رو به حرفه ای شدن تو اینجور برنامه ها خیلی نزدیک تر می کنه.
حالا بهتره به سایت تری دی توتال هم یک سری بزنیم و تعداد عنوان های آموزشی تو این سایت معتبر و معروف رو هم ببینیم. همانطور که تو عکس زیر میبینید نتیجه مشخص هستش. بازم هم زبراش برنده هستش.
Zbrush Mudbox Modo
51 عنوان آموزشی 60 عنوان آموزشی 238 عنوان آموزشی
مورد سوم. سایت گنومون ورک شاپ. ببینیم تو این سایت از چه برنامه ای چه تعداد آموزش هستش.باز هم برنده زبراش.
Zbrush Mudbox Modo
7 عنوان آموزشی 3 عنوان آموزشی 301 عنوان آموزشی
مورد چهارم. الان شما با من لج می کنی. میگی برو بابا من میخوام مثلا مادباکس رو یاد بگیرم. به تو چه ؟ فوضول چه ؟ ........ ( سانسور شد بقیش ) بعد ما هم میگیم هر جور راحتی. بعد فردا یک سوال برات پیش میاد که مثلا چه جوری میشه فعلا کار رو کرد؟ بعد از اونجایی که تو همین ایران هم شاید بشه گفت تقریبا همه زبراش استفاده می کنند. کسی نیست جواب سوال شما رو بده ؟ پس چه دردیه خوب. همین زبراش رو یاد بگیر که هم بیشتر دنیا و هم تقریبا همه ایران دارند استفاده می کنند و راحت می تونی جواب سوالت رو خیلی سریع بگیری. پس بازم برنده زبراش.
حالا اگر به سایت های هنرمندان تری دی معتبر ایرانی مثل سی جی آرت و یا سایت های خارجی مثل اورموشن و تری دی توتال و ... بریم و کارهای بچه هایی که یک کار هنری تری دی با جزئیات بالا ساختند یک نگاهی بیاندازیم؟ متوجه میشیم بالای 95% میشه گفت دارند از زبراش استفاده می کنند. و این خودش نشون میده این برنامه چقدر قدرتمند و جذاب و راحت هستش.
دیگه فکر کنم قانع شدید که برنده برنامه زبراش هستش و باید اون رو انتخاب کنیم ؟ همه موافقن ؟ یک دست و هورا برای عمو قناد بزنید . هورا..................
( الو؟ پیکسو لوجیک؟ خوبی آقا؟ آقا چند تا مشتری جدید برای زبراش پیدا کردم. پول سانت ما رو فراموش نکنید. چی ؟ چی ؟ نمیدی پول منو ؟ منم میدونم چه کار کنم. اینطوریه آره ؟ آی ایوحناس اینها پول من رو خوردند. سراغ زبراش نرید. هان چی شد؟ میدی پولو؟ آورین آورین )
خوب حالا که برنامه مورد نظرمون رو انتخاب کردیم. بیاید ببینیم به چه چیزهایی نیاز داریم. برنامه زبراش یا مادباکس یا مودو را با موس میشه انجام داد. منتهی برای اینکه خیلی نتیجه کار بهتر و طبیعی تر و ... باشه؟ نیاز به قلم نوری و تبلت گرافیکی داریم. چون قلم نوری طوری هستش که میشه یک خط مثلا کشید مثل مداد. یعنی شما اگر فشار رو کم کنی کمرنگ میکشه . فشار رو زیاد کنی پر رنگ می کشه. تو برنامه هم همینطور. فشار بدی عمق بیشتری رو تحت تاثیر قرار میده و مثلا برش میده یا تو میبره و برعکس. و با حرکات و فشار دست شما میشه تنظیم کرد که مثلا این خطی که داری روی جسم میکشید فلان جاش عمیق تر باشه فلان جاش کم عمق تر. ولی با موس فقط در یک سطح می کشه.خلاصه قلم نوری داشته باشی زمین تا آسمون فرق می کنه نتیجه. ولی شمایی که تازه قراره این برنامه رو شروع کنید فعلا نیازی نیست قلم نوری بخرید. چرا ؟ چونکه اصلا معلوم نیست بتونید با این برنامه ها کنار بیاید یا چند وقت باهاش کار کنید. ممکنه شما قلم نوری بخری؟ بعد 2ماه کار کنی بگی من اصلا با مثلا زبراش حال نمی کنم حوصلش رو ندارم. بیخودی هم کلی هزنیه کردید. پس به نظر من فعلا با همین موس کار بزنید. میشه زد ولی یکمی سخته. بعدا اگر دیدید بودجه مالی جواب میده و شما این کاره هستید؟ یک قلم نوری میخرید. پس فعلا تا 5 6 ماه با موس کار کنید تا ببینیم چی میشه.
خوب. بهترین و گرونترین مارک تبلت گرافیکی مارک وکیوم هستش. این شرکت مدلهای مختلفی رو عرضه کرده. یک سریش هستش که شما تبلت رو وصل می کنی به کامپیوتر و قلم رو روی سطح تبلت می کشی و تو مانیتور شروع می کنی به کار. یک سریش که گرون تر هستش خودش صفحه نمایش داره. یعنی نیاز نیست کله رو بگیری بالا تو مانیتور نگاه کنی. روی خودش ویندوز برنامه مثل زبراش فتوشاپ و .. نصب میشه و شما روی همون نگاه می کنی و شروع به کار می کنی. ولی این مدل گرون هستش. مخصوصا اینکه اینها 3 سایز داره. اسمال که مثل ورقه آ پنج هستش. مدیوم که مثل ورق آ چهار هستش و لارج.
( آخه تو که تو جیبت شپش پشتک ملق میزنه؟ قیافت به این تبلت میخوره؟ برو خدا روزیت رو یک جای دیگه حواله کنه. برو )
در کنار این تبلت های معروف وکیوم. ما مارک دیگه ای هم داریم به اسم اکس پی. ویندوز اکس پی نه . این ها هم تبلت های خوبی هستش و ارزون. یعنی سایز مدیوم این تبلت 390 تومان هست.
چند روز پیش یکی از بچه ها میخواست تبلت بخره؟ و دوستان اومدن یک مدلی از وکیوم رو بهش معرفی کردند که سایز اسمال بود و قیمتش هم حدود 800 900 بود. من تو یکی از سایت های ایرانی دیدم یک نفر نظر داده. گفته بود بنده کاریکاتوریست یک روزنامه هستم. این مدل رو دارم خوبه. ولی مشکل اینجاست که نوک این قلم تموم شده و پیدا نکردم. منظورم این هستش هر مدلی که خواستید بخرید حتما حتما تحقیق کنید و مطمئن بشید که نوکش و لوازم دیگری که لازم داره در بازار موجود هستش.
و اینکه همیشه خوب در سایت های مختلف ایرانی و خارجی تحقیق کنید. بعد شروع به خرید یک کالایی بکنید. حول نباشید تا 2 نفر تو یک سایت گفتند خوبه برید بخرید.
خوب حالا اگر موافق باشید بریم سراغ شروع یادگیری برنامه زبراش. برای شروع یادگیری هربرنامه ای اول از همه نیاز به یادگیری محیط برنامه و ابزاراهای برنامه هستش. این چند آموزش برای شروع یادگیری محیط برنامه خیلی عالی هستند. به نظر من همیشه سعی کنید چند آموزش جامع نگاه کنید. چونکه گاهی مدرس فراموش می کنه مورد هایی رو یاد بده و تو یک آموزش دیگه یک مدرس دیگه اون ها رو به شما یاد میده.
اولا من این آموزش ها رو 100% به ترتیب ننوشتم. دوم اینکه شما قبل از خرید یا دانلود این آموزش ها یک سری به سایت های مربوطه بزنید و سطح آموزش ها رو یک بررسی بکنید. چون ممکنه از نظر شما این آموزش در سطح 3 مثلا باشه از نظر من سطح 2. و اینکه باید صبر داشته باشید و تمرین کنید. برنامه هایی مثل زبراش اینطوری نیست 2تا کلیلک کنی یک چیزی ساخته بشه. صبر تمرین صبر تمرین حالا 1 2 3 .
خوب حالا که با محیط برنامه آشنا شدیم. بهتره بریم سراغ آموزش های مدلینگ برای کسانی که تازه زبراش رو شروع کردند. یک نکته مهم بگم. زبراش بر خلاف برنامه هایی مثل مکس و مایا و مثل اینها یکمی کار کردن از روی آموزش هاش سخته. چون تو مکس یا مایا شما مثلا پلی گان ها ادجها رو تکون میدید و مثل آموزش میرید جلو . ولی اینجا یارو با براش و قلم نوریش میره جلو . خلاصه منظورم توقع نداشته باشید کارتون شبیه اون دربیاد. مهم این هستش که با این آموزش ها پیش برید یکمی یواش یواش دستتون راه بیفته. پس نا امید نشید و صبر داشته باشید . و اینکه من مثل مکس مدلینگ و تکسچرینگ رو جدا نکردم. چون آموزش های طوری هستش که بعضی هاشون تکسچر هم می کنند بعضی ها نمی کنند و نمیشه تفکیکش کرد آموزش هارو.
خوب شروع کنیم.