مقاله شروع یاد گیری انیمیشن 4

مقاله شروع یاد گیری انیمیشن 4

بخش چهارم ( آخر )


اولین آموزش ها؟




مسئولیت شرعی استفاده از آموزش ها با خود شماست . من فقط معرفی می کنم




اولین قدم برای یادگیری هر برنامه ای آشنایی با محیط برنامه هستش که در فارسی به اون آموزش جامع می گویند
در آموزش های انگلیسی هم بهش Introduction می گویند. ( البته به معنی معرفی کردن و ... هستش )
آموزش جامع برای برنامه های تری دی به زبان فارسی موجود هستش ولی گاهی بعضی ها سو استفاده می کنند و یک آموزش جامع رو مثلا 20000 تومان یا بیشتر میفروشن. اگر شما یک آموزش جامع ارزون مثلا 5000 تومان پیدا کردید بخرید. ولی حتی اگر آموزش فارسی رو دیدید یا ندیدید باز هم این آموزش هایی که معرفی می کنم رو دانلود کنید یا بخرید.
حالا من برای برنامه تری دی مکس این آموزش ها رو معرفی می کنم: 

بهترین آموزش ها برای تازه کار ها و حتی حرفه ای ها آموزش های سایت دیجیتال توترز هستش. چون حالت ورک فلو داره. یعنی آموزش تمام کارهایی که برای ساخت مثلا یک ماشین لازم هستش رو نشون شما میده و توضیح میده. آموزش های سایت سی جی توت پلاس هم برای تازه کارا و سطح متوسط خوبه.

خوب برای یادگیری آموزش جامع و محیط تری دی مکس این آموزش ها رو ببینید:





Lynda - 3ds Max 2017 Essential Training

Digital Tutors - Introduction to 3ds Max 2015

( الان ورژن تری دی مکس 2016 موجود هستش. مهم نیست که این آموزش برای ورژن 2015 هستش یا پایین تر. چون همه ورژن ها شبیه هم هستند. همین آموزش از دیجیتال توترز برای مکس 2017 هم اومده. میتونید در کناراین اون رو هم دانلود کنید ببینید. ولی فکر کنم این بهتر باشه. همین 2015 )
خوب حالا ما فرض می کنیم الان شما با محیط تری دی مکس آشنا شدید.
یک سری سایت خارجی هستند که آموزش های خیلی خوب و
ساده ای برای تازه کارها و سطح متوسط دارند مثل: 

cgi.tutsplus.com
hongkiat.com
Tutorialized.com
GoodTutorials.com
3dm3.com

خوب الان شما مثلا مدت یکی دو ماهی هستش دارید با این آموزش های سایت های ذکر شده سر کله میزنید و یکمی دستتون راه افتاده. و متوجه شدید که به تری دی واقعا علاقه دارید؟ یا فکر می کردید علاقه دارید ؟ حالا میریم سراغ آموزش های قوی تر و بهتر. این آموزش هایی که نام خواهم برد خیلی خوب هستند چون من می تونم بگم 95% آموزش های خارجی رو تماشا کردم پس آموزش هایی رو به شما معرفی می کنم که وقت و پول شما حروم نشه. 
می تونید اونها رو از سایت های ایرانی دانلود کنید. و یا تو سایت CGPeers.com عضو بشید و تورنت اش رو دانلود کنید و یا بخرید. ولی دانلودش با اینترنت شبانه به صرفه تر هستش . اگر هم خواستید بخرید دونه ای نخرید. بعضی سایت ها یک آموزش رو به قیسمت 6000 7000 تومان میفروشن. ولی شما می تونید پک های آموزشی رو که در آنها مثلا 20 یا 30 عدد آموزش هستش رو 30 40 هزار تومان بخرید. پس مواظب باشید. اگر قبل از خرید هم با من به وسیله پیغام خصوصی در سایت مصطفی تری دی مشورت کنید بهتر هستش. بهترین کار این هستش که شما فعلا تمرکز خودتون روی مدلینگ بزارید. بعدا که در مدلینگ قوی شدید سراغ متریال سازی تکسچرینگ نورپردازی و بقیه چیز ها میریم. البته بعضی آموزش ها در حین مدل سازی بقیه چیز ها رو هم به شما یاد میدن ولی فعلا تمرکز ما روی مدلینگ هستش.

نکته خیلی مهم در مورد تماشای آموزش ها 




شما چند حالت می تونید آموزش ها رو ببینید:

1.آموزش رو ببینید. بعد از هر قسمت یا بعد از کل قسمت ها سعی کنید مثل اون رو بسازید که چون تازه کار هستید این روش پیشنهاد نمیشه.

2.آموزش رو ببینید و همینطور که می بینید باهاش بسازید. این روش وقت گیر هستش ولی خوب می تونید مثلا آموزش رو ببینید و هر 20 30 ثانیه یا چند دقیقه یک بار مثل اون رو انجام بدید و یک نکته مهم. از خودتون انتظار نداشته باشید که الان 100% مدل شما مثل اون بشه و یا همون بار اول بتونید هر کاری اون می کنه شما هم بکنید. بعد از اینکه مثلا چند تا آموزش رو انجام دادید و سطح مدلینگتون رفت بالا حالا شروع کنید چیزهای دور ور خودتون رو بسازید یا مثلا ایده هاتون رو که در طراحی روی کاغذ کشیدید رو مدل کنید. خوب وقتی شروع به این کار بکنید مثلا میخواهید یک میز کامپیوترتون رو بسازید یکدفعه میبینید که نمی تونید و براتون سخته. این عادی هستش. همین که شما این کار رو انجام بدید و تمرین کنید و سعی کنید اون رو بسازید یواش یواش قادر به انجامش میشید. پس عجله نداشته باشید.

نکته مهم در مورد زمان کار با کامپیوتر و تری دی:



وقتی شما پای کامپیوتر کار می کنید مخصوصا تری دی کار اعضای بدنتون مثل انگشتاتون چشم ها گردن و ... خیلی ازشون استفاده میشه و بهشون فشار میاد. پس هر 1 ساعت 15 دقیقه به خودتون استراحت بدید اگر نمی خواهید پس فردا تونل کارپ و یا انواع درد و مرض ر و بگیرید. به نظرم تو روز هم بیشتر از 4 5 ساهت پای تری دی نشینید.

نکته مهم 2:


بعضی از آموزش ها اسمش شبیه هم هستش و فقط فرقشون خیلی کم هستش مثلا
Introduction to lighting
Introduction to lighting 3ds max 2009
این 2 آموزش با هم فرق داره. پس به عنوانی که من معرفی کردم حتما دقت کنید.


این آموزش ها از سایت دیجیتال توتورز برای مدلینگ خیلی مناسب هستند:





Digital Tutors - Introduction to Modeling in 
3ds Max 2009

Digital Tutors - Modeling Interiors in 3ds Max

Digital Tutors - Mixed Modeling Techniques in 3ds Max

Digital Tutors - Introduction to Modeling in 3ds Max 2012

Digital Tutors - Introduction to Modeling in 3ds Max

Digital Tutors - Modeling Sci-Fi Weapons for Games in 3ds Max

Digital Tutors - Hard Surface Modeling Workflows in 3ds Max

Digital Tutors - Modeling and Rigging a Hydraulic Crane in 3ds Max 

Digital Tutors - Creating Concept Vehicles in 3ds Max

Digital Tutors - Creating Stylized Females in 3ds Max

Digital Tutors - Character Modeling Concepts in 3ds Max

Digital Tutors - Enhancing Automotive Design Concepts in 3ds Max and Photoshop

Digital Tutors - Automotive Modeling in 3ds Max 2015

این یکی برای مایا هستش. ولی شما دانلود کنید ببینید. چون شبیه هم هستند مشکلی نیست پس. میتونید همین کارها رو تو مکس هم انجام بدید. کمک خیلی زیادی به مدلینگتون میکنه .

Digital Tutors - Professional Tips for Modeling Complex Shapes Part 1 2 3 4

این آموزش از استاد گرانت وار ویک هستش که بعد از دیدن آموزش های بالا حتما تماشا کنید



Grant Warwick - Hard Surface Modeling

سایت Eat3dیک آموزشی داره که یک بولدوزر جنگی با جزئیات فوق العاده بالا رو مدل می کنه
عنوان این آموزش The Dozer - Part 1 . البته سرعت ویدئوش خیلی بالاست و باید روی آهسته بزارید ولی یکی از بهترین آموزش های مدلینگ هستش. توجه کنید که این آموزش رو بعد از آموزش های ذکر شده ببینید.



خوب حالا ما فرض می کنیم الان شما تو مدلینگ خیلی پیشرفت کردید. حالا باید متریال سازی و همینطور تکسچرینگ آنرپینگ رو یاد بگیرید.


این آموزش ها برای آنرپینگ و تکسچرینگ خوبند
آموزش آنرپ به فارسی در سایت



chameleon-drg.com

سایت دیجیتال توترز

Digital Tutors - UV Mapping Workflows in 3ds max

Digital Tutors - UV Mapping Techniques for Games in 3ds Max

سایت سی جی توت پلاس آموزش

An Introduction To UVMapping In 3d StudioMax Using The Unwrap UVW Modifier 

سایت لیندا
Mastering UVW Mapping in 3ds Max

خوب حالا یکی از بحث های مهم تری دی بحث متریال سازی و رندر و نورپردازی هستش. که قرار شد موتور V-ray رو کار کنیم. پس ساخت متریال هایی هم که یاد خواهیم گرفت برای همین موتور خواهد بود. ( چون هر موتور رندر متریال های مخصوص خودش رو داره.)


بهترین آموزش برای ساخت متریال های وری سایت ویسکوربل هستش که این عنوان هاش خیلی خوب هستند



Viscorbel - Creating V-ray Materials Volume 1 2 3
Viscorbel - Creating Old’N’Dirty V-ray Materials

حالا بریم سراغ بحث نورپردازی
اگر رشتتون معماری هستش؟ این آموزش به کارتون میاد.



Viscorbel – V-ray interior Lighting

Viscorbel – Exterior

Viscorbel – Kitchen Deluxe

Viscorbel – Classic Furniture

Viscorbel – The tower

Digital Tutors - Creating Exterior Visualizations in 3ds Max

Digital Tutors - Creating Interior Visualizations in 3ds Max


این آموزش برای نور های خود مکس هستش. وقتی ما با وری کار کنیم به اینها خیلی کاری نداریم ولی دونستنش خوبه




و اگر هم رشتتون معماری نیست. شما برای اینکه کار تری دی تون رو نمایش بدید به یک استودیو نیاز دارید که خودتون تو مکس اون رو میسازید و نورپردازی می کنید.



این آموزش خیلی عالیه



VisCorbel - Vray Studio Lighting 



خوب حالا سوال اینجاست که تنظیمات موتور رندر وری رو اصلا چه جوری قراره یاد بگیریم؟ شرکت لیندا یک آموزشی داره که تا حدودی این موتور رو یاد میده. خوشبختانه این آموزش به فارسی دوبله شده که تو سایت توت فرنگی می تونید اون رو تهیه کنید. اگر هم زبانتون خوب باشه که خوب زبان اصلیش رو میبینید. و همینطور اگر تو گوگل جست و جو کنید آموزش های فارسی این موتور رو پیدا می کنید.



عنوان آموزش شرکت لیندا این هستش



V-Ray 3.0 for 3ds Max Essential Training



و البته بعد از اینکه کمی با این موتور کار کردید آموزش سطح فوق حرفه ای این آموزش از استاد گرانت وار ویک هستش که عنوان آموزشش این هستش


Grant warwick - mastering v-ray



خوب تا اینجا شما با این آموزش ها قادر هستید که مدلی رو بسازید. بهش متریال بدید. نورپردازیش کنید و رندرش کنید.

Post Production



یک کاری که تری دی کار ها بعد از ساختن کارهاشون می کنند این هستش که کارشون رو تو فتوشاپ خوشگل تر می کنند. یعنی با تغییر کنتراست و اضافه کردن یک سری افکت کارشون رو خیلی جذاب تر و حتی گاهی واقعی تر می کنند که به این فرایند پست پروداشکن میگن. شما با یک سرچ تو سایت های ایرانی یا خارجی می تونید آموزش های پست پرو داکشن خوبی پیدا کنید. حتی تو امضای خودم یک نمونه هستش که هم ساده هستش و هم مفید و کاربردی.



ولی حالا بریم سراغ بحث ریگینگ اسکینینگ و انیمیشن سازی.
آموزش های خوب در زمینه ریگینگ و اسکنینگ اینها هستند:




آموزش فارسی ریگینگ که تو سایت مصطفی تری دی از دوست عزیزمون آقای محمد ذاکری فصل اولش منتشر شده.

آموزش خارجی هم اینها خوبه:



Digital tutors - Introduction to Character Rigging in 3ds Max

Digital tutors - Character Rigging for Production in 3ds Max

Digital tutors - Introduction to CAT in 3ds Max

Digital tutors - Advanced Character Rigging in 3ds Max

Digital tutors - Rigging and Animating a Game Boss in 3ds Max

در مورد انیمیشن هم این آموزش:



Digital tutors - Introduction to Animation in 3ds Max 2009

12 Principles of Animation in 3ds Max

البته بحث انیمیشن خیلی وسیع هستش و تو سایت دیجیتال توترز آموزش های زیادی داره که باید حتما ببینید.


خوب الان ما فرض می کنیم شما تری دی مکس رو مدت 1 2 سالی میشه کار می کنید و به سطح خیلی عالی ای رسیدید. حالا برای اینکه بتونیم جزئیات بیشتری به مدل های خودتون بدید مثلا فرض کنید یک آدم ساختید و خوب برای اینکه صورتش جزئیات و چین و چروک داشته باشه به برنامه دومی که مخصوص دادن جزئیات زیاد و ساخت اجسام خیلی سخت هستش نیاز دارید. 

برنامه های تو این زمینه مثل:


Zbrush و Mudbox


معمولا برنامه زبراش بیشتر طرفدار داره و حتی تو ایران هم همه بیشتر از این برنامه استفاده می کنند. و وقتی شما احساس کردید تو تری دی مکس حسابی از نظر مدلینگ به سطح خوبی رسیدید. وقتشه که این برنامه رو هم یاد بگیرید. برنامه زبراش یا مادباکس می تونند هرچیزی که شما تو مکس میسازید رو بسازن با جزئیات فوق العاده بالاتر. ولی بحث رندرینگش خیلی قوی نیست ( البته بعضی ها رندر های خیلی خوبی باهاش میگیرن ) ولی معمولا طرف یک مدل رو تو مکس میسازه و یا نه از اولش تو زبراش میسازه و برای رندر به مکس یا برنامه های دیگه میاره و رندر می کنه.


نکته بسیار بسیار مهم مهم و مهم



بعضی ها فکر می کنند اگر مثلا چندین برنامه یا پلاگین رو بلد باشند خیلی خفن هستند و حرفه ای. در صورتی که اگر به کارهای این دوستان نگاه کنی از سطح خیلی بالایی برخوردار نیستند . علتش هم این هستش که شما برای اینکه تو یک برنامه به سطح خیلی بالایی برسی حداقل 2 3 سال زمان نیاز داری. پس من از شما دوست عزیز خواهش می کنم که فقط روی 3 فوقش 4 تا برنامه مانرو بدی 
مثلا برای برنامه اصلی تری دی مکس مایا بلندر 
برای ادیت تکسچر ها که فقط فتوشاپ
برای جزئیات مدل ها و یا مدل سازی های اجسام سخت زبراش یا مادباکس
برای رندر منتال ری یا وری یا بقیه موتورهای رندر


تکسچرها یا بافت ها


قبل از اتمام این مقاله این رو باید به شما دوستان بگم که یک تری دی کار به یک بانک تکسچر نیاز خواهد داشت. یعنی مثلا فرض کنید الان یک خیابان ساختید و نیاز به بافت آسفالت دارید؟ خوب از کجا میارید؟ بهترین کار این هستش که تو سایت Textures.com عضو بشید و این سایت هر روز اجازه دانلود 15 تکسچر رو به صورت رایگان به شما میده. پس کاری که می کنید این هستش یک فولدر تو یکی از درایو های کامپیوترتون ایجاد می کنید به اسم تکسچرز. بعد یک فولدر درست می کنید مثلا به اسم آسفالت. بعد هر روز از این سایت تکسچرهای آسفالت رو دانلود می کنید و درون اون میریزید. و بعد نوبت به تکسچرهای دیگه میرسه مثل آجر چوب و ..... اینطوری بعد از چندین ماه یک بانک تکسچر در زمینه های مختلف دارید که در پروژه هاتون به کارتون خواهد اومد.

سایت های خوب دیگه مثل:



freestocktextures.com
textureking.com
و ...
از گوگل هم می تونید کمک بگیرید و دنبال تکسچر مورد نظرتون بگردید.

کلام آخر



دنیای تری دی خیلی بزرگ و فرار هستش و نیاز به پشت کار و تمرین خیلی زیادی داره و اینطوری نیست که شما 2 تا دکمه بزنی و یک چیزی ساخته بشه. پس عجله نداشته باشید و به خودتون زمان بدید.
ممکنه خیلی جاها جا بزنید و تسلیم شید ولی اگر صبر داشته باشید قول میدم یک روز به یکی از بهترین هنرمندان تری دی ایران و شاید جهان تبدیل بشید.
تمرین آموزش صبر تمرین آموزش صبر تمرین آموزش صبر راز موفقیت شماست.
و یک نکته مهم دیگه اینکه هیچ وقت دست از آموزش دیدن برندارید. حتی آموزش های ساده رو بهم ببینید. گاهی آموزش های ساده هم یک نکته و ترفندی به شما یاد میدن که بهش برنخوردید یا بلد نبودید. و در کنار این آموزش ها می تونید در سایت یوی توق و یا سایت ویمو هم آموزش های خوبی ببینید.

خوب این مقاله به پایان رسید. امیدوارم که مطالب این مقاله برای دوستان تازه کار مفید واقع شده باشه. سوالی چیزی داشتید
می تونید تو سایت مصطفی تری دی و یا مجید آفلاین به من پیغام خصوصی بزنید. خوشحال میشم بتونم کمکتون کنم. 
این هم عکس من بعد از اتمام این مقاله



موفق و سلامت باشید
علی گلزار
MadMasTer_3D

منبع:mostafa3d.com
۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

MEISAM3DFOX

هدف از ایجاد این وبلاگ، در اختیار گذاشتن آموزش های مختلف ومطالب و برنامه های مربوط به انیمشن سازی و بازی سازی است.
لطفا مطالب را با ذکر منبع برداشته و از کپی برداری های غیرقانونی جلوگیری کنید.

(با تشکر از توجه شما عزیزان)

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی