مقاله شروع یاد گیری انیمیشن 1

مقاله شروع یاد گیری انیمیشن 1

بسم اله الرحمن الرحیم


مقاله شروع یادگیری تری دی و انیمیشن سازی برای تازه کارها 

نویسنده : علی گلزار




تری دی را از کجا شروع کنیم؟ چگونه تری دی یاد بگیریم؟ بهترین برنامه تری دی ؟ بهترین روش یادگیری تری دی ؟ بهترین آموزش های تری دی ؟ آموزش فارسی تری دی ؟ کلاس تری دی ؟ آموزشگاه تری دی ؟ بهترین سایت تری دی ؟ شغل و تری دی ؟ بازار کار تری دی ؟ یادگیری آکادمیک تری دی ؟ تری دی مکس؟ مایا؟ زبراش؟ مادباکس؟ بلندر؟بهترین برنامه انیمیشن سازی؟ آموزشگاه انیمیشن سازی؟ کلاس انیمیشن سازی؟ بازی سازی؟ با چه برنامه ای تری دی یاد بگیریم؟ بهترین آموزش های تری دی و سوالات از این قبیل.....


سلام دوستان گلم. علی گلزار هستم با نام کاربری MadMasTer_3D تو این مقاله سعی دارم به زبان خیلی ساده به دوستانی که می خواهند تری دی و انیمیشن سازی رو یاد بگیرن توضیح بدم که از کجا و چگونه شروع کنند :)


مشکلات تری دی و انیمیشن سازی در ایران

متاسفانه یکی از مشکلات بزرگی که ما تو ایران داریم این هستش که آموزشگاه های آکادمیک بسیار بسیار کم هستند و هر کسی میخواد تری دی رو یاد بگیره همینطوری از یکجا شروع می کنه و یک سری آموزش که گاهی به درد میخورن یا به درد نمیخورن رو دانلود می کنه یا میخره و به یک جایی میرسه و یا اینکه دلسرد میشه و ترکش می کنه. حالا من یک روش اصولی برای یادگیری تری دی رو میگم که انشالا بتونید به سطح بالایی دست پیدا کنید.

هدف شما


قبل از شروع این مقاله ی آموزشی باید ببینیم هدف شما از یادگیری تری دی چیست؟ پول یا سرگرمی؟
اگر به تری دی به عنوان یک شغل در ایران نگاه می کنید؟ خوب باید بگم تری دی در ایران در زمینه معماری خیلی خوب هستش . مثلا بچه ها یک کار معماری مثلا دکوراسیون داخلی میزنند و 100% مدل هایی که استفاده می کنند مثل مبل یخچال و ... همه آماده هستش و گاهی متریال ها ( جلو تر توضیح میدم چیه ) هم آماده هستش و خوب البته زحمت هایی هنوز داره مثل نورپردازی و رندر و ... خلاصه یک اتاق رو مثلا تو یک روز یا چند روز میسازن و بین 200 300 تومان تا 1 تومان یا بیشتر هم میگیرن. بستگی به شهر و حجم پروژه و ... داره. البته فراموش نشه که شما باید رشتتون معماری باشه یا اصطلاحات معماری رو بلد باشید. می تونید به کلاس های فنی و حرفه ای که معماری رو آموزش میدن مراجعه کنید و فکر کنم اون وقت بتونید وارد این حوزه بشید .



در مورد تری دی تو بخش های دیگه مثلا بازی سازی یا انیمیشن سازی در ایران یک صنعت نوپا هستش و معمولا هم شرکت های بازی سازی یا انیمیشن سازی از یک سری دوست و آشنا و یا بعضی هاشون پارتی بازی تشکیل شدند . منظورم این هستش که فعلا روی این قضیه حساب نکنید که الان تری دی یاد گرفتید یک شرکت بازی سازی یا انیمیشن سازی بیاد به شما پیشنهاد همکاری بکنه.

دلیل یادگیری؟


خوب پس چرا تری دی یاد بگیریم؟ اولین چیز و مهمترین چیز در یادگیری هر برنامه ای علاقه هستش. اگر شما علاقه نداشته باشید و صرفا به خاطر پول و شغل تری دی رو شروع کنید طولی نمی کشه که اون رو رها خواهید کرد. حتی اگر فکر می کنید استعدادتون تو تری دی خیلی بالا نیست ولی علاقه ی زیادی دارید باز هم تری دی رو یاد بگیرید. یک مثالی میزنم. من سال ها توی گیم نت ها به عنوان یک حرفه ای بازی هایی مثل وارکرافت و کانتر بازی می کردم. یک دوستی داشتم که به بازی وارکرافت خیلی علاقه داشت ولی استعدادش رو نداشت و از همه تقریبا می باخت. ولی برعکس تو کانتر خیلی استعداد داشت ولی علاقه نداشت. خوب طبعا این وقتی تو یک تیم کانتر بازی می کرد مسخره بازی می کرد و سفت بازی نمی کرد. چرا؟ چون به کانتر علاقه نداشت. با این که می تونست یکی از بهترین کانتر بازها بشه. من هم هی بهش میگفتم بیا به کانتر بچسب ولی اون گوش نمی کرد . ولی وارکرافت رو ادامه داد. تمرین کرد . مسابقات حرفه ای رو تماشا کرد. اینقدر با علاقش ادامه داد ادامه داد و باخت و باخت و باخت تا بالاخره به یک سطح بالایی تو بازی وارکرافت رسید. این مثال رو گفتم که بگم اگر به تری دی علاقه دارید بیایید یاد بگیرید و بدونید که مسیر یادگیری تری دی مشکل هستش و اگر علاقه نداشته باشید وسط کار اون رو رها خواهید کرد و فقط وقتتون رو حروم کردید ولی اگر علاقه داشته باشید براتون ساده خواهد شد.

در مورد انیمیشن سازی و بازی سازی در ایران داره یواش یواش خودش رو بالا می کشه و راه خیلی خیلی طولانی رو در پیش داره تا به سطح جهانی برسه. البته از نظر مدل سازی و تک فریم ( مثلا یک عکس تری دی ) خیلی از بچه ها کارهایی در سطح جهانی دارند که می تونیت تو سایت سی جی آرت ببینید. اگر سطح تری دی شما واقعا در سطح خیلی بالایی برسه بالاخره شرکت های انیمیشن سازی و بازی سازی در ایران و یا حتی در خارج از کشور به شما پیشنهاد هایی خواهند کرد. مثلا شما می تونی به عنوان یک فری لنسر یعنی هنرمندی که آزاد کار می کنه و بهش سفارش میدن فعالیت کنید. مثلا به شما میگن ما می خواهیم یک ماشین برای ما مدل کنی . خوب شما ماشین رو مدل می کنی و براشون میفرستی و اونها هم برای شما پول میفرستن :). این رو هم در نظر بگیرید که الان پرینترهای 3 بعدی وارد بازار شدند که این خودش باعث شده تری دی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیره و فیلم های جدید هم ماشالا دیگه زحمت ساختن دکور به خودشون نمیدن و همش شده پرده سبز و صحنه های تری دی. مثلا در فیلم ارباب حلقه ها 1 2 3 ارک ها آدم بودند ولی ورژن جدید این فیلم به اسم Hobbits ارک ها تری دی هستند ( چقدر هم آبروی ارباب حلقه ها رو برده این فیلم )
خوب حالا که در مورد بازار تری دی در ایران صحبت کردیم اجازه بدید به مبحث شروع یادگیری تری دی و انیمیشن سازی بپردازیم.


طراحی


اولین قدم در یادگیری تری دی و انیمیشن سازی و یا بازی سازی طراحی هستش. یکی از بزرگترین مشکلات تری دی کارهای ایرانی از جمله خودم این هستش که طراحی بلد نیستیم. و این باعث میشه نتونیم خیلی از چیز ها رو مدل کنیم و یا ایده هامون رو در تری دی پیاده کنیم. چون مثلا شما فرض کن میخواهید یک هیولا بسازید. خوب وقتی طراحی بلد باشید اول این هیولا رو در زاویه های مختلف روی کاغذ می کشید و متوجه میشید که مثلا دستش بزرگه یا کوچیگه؟ یا مثلا اگر این هیولا شاخش این شکلی بود بهتر نبود؟ یا اون شکلی و .... و از همین طراحی به عنوان یک چارچوب استفاده می کنید و هیولا رو میسازید. ولی وقتی بخواهید ذهنی درست بکنید تصویری گنگ در ذهن شما هستش که نمی تونید از روی اون مدل سازیتون رو انجام بدید. مثلا چشمش کجاست؟ اندازش چقدر بود؟ دستش چه شکلیه؟ مجبوریم همش از کارهای دیگران کپی برداری کنیم و مشکلات بسیار زیاد دیگه. پس حتما حتما حتما اول یک کلاس طراحی برید. طراحی طوری هستش که شما با آموزش های ویدوئی هم نمی تونید یاد بگیرید. به نظر من حتما یک کلاس طراحی برید. ارزشش رو داره.

انگلیسی


خوب در کنار کلاس طراحی اگر بتونید کلاس زبان انگلیسی هم برید که دیگه خیلی عالی میشه. حالا چرا زبان ؟
آموزش های تری دی انگلیسی زبان هستند و آموزش هایی فارسی خیلی خیلی کم هستند و سطحشون هم حداکثر در سطح متوسط هستش. اگر بخواهید تری دی رو کامل و حرفه ای یاد بگیرید نیاز دارید زبان انگلیسی خودتون رو قوی کنید. البته تو بخش مدلینگ ( مدل سازی ) شما نیاز خاصی به انگلیسی ندارید و آموزش رو تماشا می کنید و طرف مثلا یک ماشین میسازه و شما هم مثل اون میسازید ولی تو بخش های متریال سازی نورپردازی ریگینگ انیمیشن پارتیکل رندر و .... حتما به انگلیسی نیاز پیدا خواهید کرد. البته بازم میگم بیشتر دوستانی که تو ایران تری دی کار می کنند زبان انگلیسیشون خوب نیست و با همین نگاه کردن به سطح بالایی رسیدن وشما هم با نگاه کردن هم می تونید یاد بگیرید . ولی اگر زبان بلد باشید همه چیز رو اصولی و آکادمیک و سریعتر و خیلی بهتر یاد خواهید گرفت و کارهاتون هم در سطح خیلی بالاتری خواهد بود و در آینده هم 
می تونید به عنوان یک فری لنسر با شرکت های خارجی کار کنید. حالا بستگی به خودتون داره. اگر وقت و پولش رو دارید زبان رو حتما یاد بگیرید اگر نه هم مشکلی نیست.


برنامه های تری دی


خوب حالا فرض می کنیم الان شما طراحی رو بلد هستید و یا در حال یادگیری طراحی هستید و می خواهید تری دی رو یاد بگیرید. حالا سوال اینجاست که با چه برنامه ای شروع کنیم؟
برنامه های زیادی به صورت رایگان در دسترس شما هستند مثل:
تری دی مکس . مایا . بلندر. راینو. سافت ایمج و ....

برنامه ای که خود من و بیشتر تری دی کارهای ایرانی و حتی خارجی کار می کنند و آموزش هم براش زیاد هستش برنامه تری دی مکس هستش. خیلی ها هم برنامه مایا کار می کنند. بعضی ها هم به علت بحث کپی رایت و قیمت فوق بالای این برنامه ها در خارج از کشور با برنامه بلندر کار می کنند که یک برنامه مجانی و اپن سورس هستش ولی در حین حال قدرتمند مثل بقیه برنامه های تری دی.
این بستگی به علاقه شما داره. محیط تری دی مکس طوری هستش که همه میپسندند و یادگیریش هم نسبت به مایا آسون تر هستش. هر کدوم از این برنامه ها تو یک بحثی قوی تر هستند. مثلا مایا تو بحث ریگینگ خیلی ساده تر هستش و برای انیمیشن هم بهتره. تری دی مکس تو بحث مدلینگ مخصوصا برای معماران و یا بازی سازی خیلی خوب هستش. دیگه بستگی به شما داره که با چه برنامه ای بیشتر حال می کنید و را دست شما هستش. ولی پیشنهاد خود من تری دی مکس هستش و همانطور که گفتم هم آموزش برای این برنامه خیلی خیلی زیاده و هم اکثرا تو ایران و خارج تری دی مکس کار می کنند و اگر شما سوالی داشته باشی راحت جوابش رو پیدا می کنی. 
خوب من تو این مقاله یک سری اصطلاح رو به شما دوستان یاد میدم و یک سری آموزش مناسب برای دوستان تازه کار و متوسط معرفی می کنم که یک موقع وقتشون و پولشون رو بابت آموزش های غیر مفید و یا سطح بالا حروم نکنند.


پایان بخش اول
منبع:mostafa3d.com
۱ ۰ ۲ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۲)

فروش سنگ آنتیک

۰۹ بهمن ۹۶ ، ۱۳:۲۴
سلام دوست عزیز.
خیلی جالب بود

پاسخ:

۲۷ بهمن ۹۶، ۱۲:۱۶
ممنون از نظرتون
امیدوارم مفید بوده باشه:)

مرسی عالی عالی بود

خیلی عالی بود

پاسخ:

۱۴ دی ۹۹، ۱۵:۱۱
ممنون از شما که مطالب من رو دنبال میکنید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

MEISAM3DFOX

هدف از ایجاد این وبلاگ، در اختیار گذاشتن آموزش های مختلف ومطالب و برنامه های مربوط به انیمشن سازی و بازی سازی است.
لطفا مطالب را با ذکر منبع برداشته و از کپی برداری های غیرقانونی جلوگیری کنید.

(با تشکر از توجه شما عزیزان)

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی