مقاله شروع یاد گیری انیمیشن 2

مقاله شروع یاد گیری انیمیشن 2

بخش دوم



اصطلاحات پایه در برنامه های تری دی


Modeling


خوب مدلینگ اولین قدم در دنیای تری دی هستش. یعنی شما شروع به ساخت یک چیزی می کنید. مثلا یک کاراکتر آدم ماشین خونه مبل و ..... که با چندین روش و ابزار مختلف امکان پذیر هستش.


Materials & Shaders


خوب تو برنامه های تری دی ما یک مبحث شیرین و سخت به اسم متریال سازی داریم. به دنیای اطرافتون نگاه کنید؟ همه چیز یک رنگی داره و یک بافت و ماده ای داره. مثلا دست شما از پوست گوشت تشکیل شده. میز شما از چوب. خیابان از آسفالت. 
یک نمونه تکسچر آسفالت

خوب تو دنیای تری دی ما باید اینها رو خودمون بسازیم و به این کار متریال سازی میگن. عکس اولی


شیدر به زمانی میگن که متریال شما از یک سری عکس تخت که بهش تکسچر یا بافت میگن تشکیل شده باشه. و به این فرایند شیدرسازی میگن.مثلا یک تکسچر نخی رو رو به تری دی مکس بیارم و به عنوان متریال ازش استفاده کنیم بهش شیدر می گن.
تو عکس زیر میبینید




UV Maping & Unwraping


خوب تو محیط واقعی همانطور که گفتیم همه چیز رنگ و بافت داره . در دنیای تری برای اینکه اون متریال و شیدر ما به شکل صحیح روی مدل ما قرار بگیره نیاز به یک فرایندی داره که بهش یو وی مپینگ و آنرپینگ میگن. یک مثالی بزنیم
فرض کنید شما یک پرتغال دارید می خواید این رو رنگ کنید . خوب شما این رو تو دستتون میگیرد و میچرخونید و رنگ می کنید و اگر بخواید مثلا یک فویل آلومینیومی رو دورش بپیچید اون رو با دستتاتون دورش میپیچید. در دنیای تری دی فرض کنید ما یک تکسچر یا بافت آلومینیوم داریم و میخوایم دور یک پرتغال تری دی که ساختیم بپیچیم. خوب اگر در حالت عادی این فویل رو به این پرتغال اعمال کنیم به یک شکل کشیده شده و درهم خودش رو نشون میده ولی اگر با فرایند یو وی مپ و یا آنرپینگ این کار رو بکنیم به شکل خیلی صحیح و خوشگل اون فویل روی پرتغال ما قرار میگیره. به عکس زیر نگاه کنید؟ دایره سمت راست تکسچر شطرنجی چقدر خوب روش قرار گرفته ولی سمت چپی رو نگاه کنید؟ اصلا تکسچر ما به شکل عجیبی در اومده.


Lighting


تو دنیای واقعی محیط با نور خورشید یا مثلا لامپ روشن میشه. اگر نور نباشه همه جا تاریک هستش و شما هیچ چیزی رو نمی تونید ببینید. و وقتی یک جایی نور هست یک سری سایه و انعکاس هم به وجود میاد. خوب حالا فرض کنید ما در محیط تری دی یک ماشین ساختیم و بهش متریال هم دادیم. حالا باید اون نور خورشید و یا لامپ رو شبیه سازی بکنیم که این ماشین دیده بشه و انعکاس و سایه هم به وجود بیان. به این فرایند لایتنیگ یا نورپردازی میگن.

Rendering


یک برنامه مثل فتوشاپ رو در نظر بگیرید. شما یک عکس در اون دارید. حالا میرید روی گزینه سیو و عکستون رو با فرمت مثلا جی پگ سیو می کنید. تو تری دی سیو ما اینجوری نیستش. ما باید اون چیزی رو که خلق کردیم به شکل عکس یا انیمیشن خروجی بگیریم که در محیط ویندوز یا با برنامه های پلیر دیده بشه. به این خروجی گرفتن رندرینگ می گین.
خود برنامه تری دی مکس از موتور رندر Mental ray استفاده می کنه. ( موتور سیکلت یا موتور ماشین نیستشا :) ) اسمش موتور رندره . یک سری گزینه هستش که کیفیت عکس یا انیمیشن ما رو تعیین می کنه .
موتورهای زیادی هستند که شما می تونید باهاشون کار کنید مثل
Mental ray , V-ray , Maxwell , Brazil 
و ...
که هر کدوم از اینها تنظیمات مخصوص خودشون رو دارند که کیفیت خروجی کار شما رو تعیین می کنند. البته تو ایران و خارج خیلی از ها از V-ray استفاده می کنند که پیشنهاد من به شما همین موتور رندر وری هستش که هم و هم سریع هستش.

rigging & skinning


بدن انسان رو در نظر بگیرید؟ چه چیزی ما رو اینقدر محکم و سفت نگه داشته؟ استخوان ها. اگر استخوان نباشه ما هیچ وقت نمی تونیم به این شکل باشیم و مثل یک تیکه پارچه خواهیم بود که روی زمین می افته. تو دنیای تری دی وقتی شما مثلا یک آدم یا حیوان ساختید برای اینکه بتونید حرکتش بدید نیاز به همین استخوان بندی دارید که به این فرایند ریگینگ میگن. حالا تو دنیای واقعی گوشت خون و همه چیز به این استخون چسبیدن. برای اینکه ما تو تری دی به برنامه بفهمونیم که انسان ما به این استخون بچسبه نیاز به فرایند اسکینینگ داریم.


Animation


خوب یکی از قشنگ ترین و سخت ترین مباحث تری دی مبحث انیمیشن سازی هستش . انیمیشن سازی یعنی متحرک سازی. 
دیگه همه با این قسمت آشنا هستید. انیمیشن سازی قوانین زیادی داره که با آموزش هایی که معرفی می کنم انشالا یاد خواهید گرفت.

Particles


این قسمت مربوط به ایجاد افکت ها و ذرات هستش. یعنی مثلا اگر شما بخواید یک فواره آب رو شبیه سازی کنید یا مثلا یک شکلات مایه روی کیک ریخته باشه یا انفجار دود یا بارون برف و امثال اینها از این قسمت استفاده میشه

خوب با اصطلاحات آشنا شدیم. حالا به یک سریع مرجع آموزشی نیاز داریم که الان خدمتتون معرفی می کنم.
پایان بخش دوم
منبع:mostafa3d.com
۱ ۰ ۱ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۱)

سلام
خیلی عالی بود این مطلب من خیلی حال کردم باهاش

نکته هایی که گفته بودید عالی بودن

پاسخ:

۱۴ دی ۹۹، ۱۵:۰۹
ممنون از شما

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

MEISAM3DFOX

هدف از ایجاد این وبلاگ، در اختیار گذاشتن آموزش های مختلف ومطالب و برنامه های مربوط به انیمشن سازی و بازی سازی است.
لطفا مطالب را با ذکر منبع برداشته و از کپی برداری های غیرقانونی جلوگیری کنید.

(با تشکر از توجه شما عزیزان)

دسته‌بندی
آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی