Blender Shading
آموزش ساخت و ایجاد و آشنایی Texture های متفاوت در نرم افزار بلندر؛
خیلی از افراد به دلیل این که انواع Texture ها را در نرم افزار Blender نمی شناسند در کارهای خود به مشکل های زیادی می خورند که بهتر است از حالا با این Texture ها آشنا شویم.
Wave Texture
در نرم افزار بلندر در بخش shading در بخش Nood شما می توانید متریال بسازید.
در این بخش شما با زدن دکمه add یا با زدن کلید میانبر shift + A یک لیست ایجاد می شود. وارد قسمت Texture شوید و در آن بخش تعدادی Texture نشان داده می شود، بروید پایین و در بخش Wave Texture کلیک کنید. می بینید که یک nood ایجاد می شود و دارای تنظیماتی است. بخش Color آن بکشید و بچسبانید به بخش Base Color تا بتوانید تغییرات را ببینید. برای ایجاد باز تاب هم کافی است تا بخش Fac رو به Roughness تا جسم دارای بازتاب شود مانند مثال زیر:
Voronoi Texture
در همان بخش Texture بر روی Voronoi Texture کلیک کنید.
می بینید که یک بخش دیگری به نام Voronoi Texture ایجاد می شود که دارای تنظیمات خواص خودش است و بیشتر از آن برای ایجاد سنگ فرش ها و سنگ نما ها استفاده می شود و کاربرد های دیگری هم دارد.
در Nood این Texture شما بخش Color را مانند قبلی به Base Color خود وصل کنید و اگر هم بازتاب خواستید بخش Distance را به Roughness وصل کنید تا دارای بازتاب شود.
مانند این مثال:
Noise Texture
در بخش Texture بر روی Noise Texture کلیک کنید تا Noise Texture ایجاد شود.
Noise Texture یک از بهترین Texture ها است و می توان گفت که تقریبا در همه جا کاربرد دارد و اگر هم نباشد بیشتر کارها بدون آن در بحث متریال سازی سخت می شود و واضح ترین مثالی که برای این ابزار که می توان در کارهای مختلف در بحث متریال سازی به آن اشاره کرد، ساخت یک متریال بینظم و یا حتی کثیف.
در Noise Texture بخش Color را مانند قبلی ها به Base Color وصل کنید و برای ایجاد یک بازتاب زیبا از جسم خود بخش Fac رو به Roughness وصل کنید.
مانند این عکس:
Magic Texture
Magic Texture یکی از Texture های خوب و جالب نرم افزار بلندر است و بیشتر با آن جلوه های بسری زیبا و جالب می سازند.
Magic Texture دارای تنطیمات کمتری نسبت به دیگر Texture هایی است که تا الا معرفی کرده ایم. در این بخش مانند بخش های قبلی قسمت Color رو بکشید و به Base Color بچسبانید و اگر هم بازتاب یا حالت فلزی خواستید بخش Fac رو به Roughness و به Metallic وصل کنید.
مانند تصویر زیر:
ممنون از همراهی شما.